Znajomość zagadnień SEO, co marketingowiec powinien wiedzieć?

Każda firma chce zaistnieć i zdobywać nowych klientów. W tym celu zatrudnia się specjalistów ds. marketingu by zwiększać swoje zasięgi i dostarczać nowych potencjalnych klientów lub chociaż leady. Obecnie praktycznie każda branża musi istnieć w Internecie, zgodnie z założeniem, że należy być tam gdzie są Twoi Klienci.

Z tego powodu podczas rekrutacji osób na stanowiska handlowe i marketingowe dodaje się do ogłoszeń wymaganie: znajomość zagadnień SEO. W tym wpisie postaram się określić co to właściwie oznacza i co marketingowiec z punktu widzenia specjalisty SEO wiedzieć powinien by lepiej współpracować z innymi działami, podwykonawcami i razem z nimi grać do jednej bramki w walce o klientów.

Dodatkowo opiszę w skrócie co na temat SEO powinien wiedzieć, webdeveloper, copywriter czy osoba prowadząca biznes online lub Product Owner.

Co znajdziesz w tym wpisie?

SEO i Marketing – co jest istotne?

Jeżeli pracujesz lub masz zamiar rozpocząć pracę w marketingu (niezależnie od stanowiska) to parę rzeczy na temat pozycjonowania czy ogólnie pojętego SEO powinieneś wiedzieć:

  • czym jest widoczność strony w wyszukiwarkach i jak ją mierzyć,
  • co to jest pozycjonowanie, czym się różni od SEO, SEM i PPC (ogólnie),
  • treści mają znaczenie, zazwyczaj im więcej treści tym lepiej,
  • nie należy usuwać dotychczasowych wpisów i podstron o ile nie generują duplikacji treści,
  • czym różnią się wyniki płatne od organicznych,
  • jak sprawdzić udział poszczególnych źródeł ruchu,
  • do czego służy Google Analytics i jakie ma znaczenie w analizie ruchu,
  • co to jest Google Search Console i jak można wykorzystać dane w nim agregowane,
  • w jaki sposób dodawać treści na różne CMS-y i czym się one różnią oraz znać podstawy kodu HTML,
  • jaka jest różnica między White Hat a Black Hat SEO,
  • czym są linki i jak linkowało się kiedyś a jak obecnie (na przykład przez pozyskiwanie linków z komentarzy wpisów blogowych),
  • jakie znaczenie ma marketing wirusowy w promocji firmy,
  • czym są artykuły sponsorowane i jak można wykorzystać ich potencjał,
  • co to są wpisy gościnne i czy warto z nich korzystać,
  • jak ważna jest szybkość wczytywania strony,
  • jakie konsekwencje ma zmiana domeny w kontekście widoczności,
  • zmiana strony jest bardzo delikatną operacją i niezależnie jak dokładnie ją przeprowadzisz to może ucierpieć Twoja pozycja w Google,
  • blokada z robots.txt to nie to samo co meta noindex nofollow,
  • nie należy ukrywać treści przed użytkownikiem ani googlebotem,
  • Google woli treść tekstową od zdjęć,
  • zdjęcia warto opisywać z pomocą atrybutów alt,
  • struktura nagłówków na stronie ma znaczenie i lepiej jak wpisy je posiadają niż miałyby być ścianą bezbarwnego tekstu,
  • rozwój bloga i zaangażowanie pracowników w jego rozwój to dobry kierunek,
  • w jaki sposób można dobierać tematy na bloga (na przykład z użyciem Answer the Public),
  • oprócz dystrybucji nowych wpisów, warto przeprowadzić optymalizację treści pod kątem SEO.

Można by wymieniać dalej, ale powyższe wytyczne są wystarczające dla osoby zaczynającej w ogólnie pojętym marketingu o ile chce słuchać dalszych wytycznych od innych specjalistów.

Uzasadnienie poszczególnych punktów można znaleźć na tym blogu, a innych należy poszukiwać na blogach SEO lub o e-commerce.

Znając odpowiedzi i mogąc się wypowiedzieć na każdy ze wspomnianych wątków, można sprawnie współpracować z innymi agencjami i dbać o widzialność w wyszukiwarkach.

Należy pamiętać, że wspomniane podstawowe punkty tyczą się osób postronnych współpracujących ze specjalistami SEO / ds pozycjonowania i stanowią niezbędne minimum do tego by wiedzieć jak działają specjaliści poprawiający pozycję Twojej witryny. Oznacza to, że znanie odpowiedzi na wszystkie wyszczególnione wątki nie zrobi z Ciebie specjalisty SEO, gdyż dla takowych ludzi ta wiedza jest co najmniej oczywista i dziwią się, że przeciętny człowiek zaczepiony na ulicy, o ile nie spędził ostatnich 20 lat pod kamieniem, jej nie posiada.

SEO i webdevelopment – co webmaster wiedzieć musi?

Web Developer też powinien znać podstawowe zagadnienia związane z SEO. O ile już bardziej doświadczony twórca stron / programista back i front endowy powinien znać zagadnienia wyszczególnione dla marketingowców (by lepiej rozumieć środowisko biznesowe) to niektóre aspekty są bardziej techniczne. Zazwyczaj od developera w kontekście znajomości SEO oczekuje się:

  • rozumienia różnic między meta noindex nofollow a dyrektywami robots.txt (nie tylko w zakresie pozycjonowania ale też ogólnie pojętego bezpieczeństwa, by przypadkiem nie indeksowały się dane wrażliwe),
  • podstawowej wiedzy czym jest pozycjonowanie stron,
  • świadomości, że prace gdy tylko to jest możliwe prowadzi się na serwerze testowym a stronę blokuje się poprzez noindex, nofollow,
  • wiedzy o tym dlaczego nie wdraża się strony na serwer docelowy w piątek po południu,
  • znajomości podstawowych kodów odpowiedzi HTTP: 200, 404, 400, 403, 500, 503 i ich wpływu na SEO,
  • znajomości przekierowań: 301, 302, 307 i różnic pomiędzy nimi,
  • umiejętności pracy na pliku .htaccess,
  • podstawowej obsługi Google Search Console (zwłaszcza w kontekście migracji strony),
  • umiejętności poprawnego wdrożenia kodów Google Analytics, tak aby były poprawnie wywoływane,
  • rozróżniania działań White i Black Hat SEO,
  • umiejętności optymalizacji szybkości wczytywania strony,
  • obsługi stron z użyciem obrazów w formatach nowej generacji webp,
  • umiejętności wdrożenia certyfikatów SSL i przejścia z http na https,
  • znajomości podstawowych danych strukturalnych i poprawnego ich wdrażania,
  • obsługi CMS-ów i generowania map witryn w formacie .xml,
  • umiejętności dzielenia plików js i css w taki sposób by ograniczać użycie zasobów,
  • rozumienie różnic między standardowymi stronami a witrynami One-Page,
  • rozumienie działania SPA w kontekście SEO i konieczności generowania zasobów statycznych czytelnych dla robotów,
  • rozróżniania wersji mobilnych od stron responsywnych,
  • nie generowania redundantnego kodu (jak na przykład osobnego menu dla desktop i mobile),
  • znajomości stosowania nagłówków i innych elementów kodu HTML w kontekście SEO.

Oczywiście można by wymieniać dalej, jednak gdyby statystyczny developer powyższe rozumiał i miał na uwadze i marketingowcy mu nie przeszkadzali w tym to świat byłby piękniejszy.

Copywriter – co musi wiedzieć o SEO?

W zasadzie copywriter powinien znać wszystkie zagadnienia jakie powyżej zostały wymienione dla marketingowca (jeśli nie na początku to po roku pracy w SEO copywritingu by wypadało). Dodatkowo w ramach pracy nad tekstem SEO dobrze by było wiedzieć, a przynajmniej się oczekuje od copywritera:

  • znać podstawowe algorytmy Google,
  • rozróżniać frazy exact-match od partial-match,
  • wiedzieć kiedy stosować frazy w tekście a kiedy w nagłówku,
  • znać siłę linkowania wewnętrznego i dlaczego jest ważne,
  • znać koncepcję Topical Authority,
  • znać podstawy optymalizacji grafiki (m.in. alty),
  • rozumieć zmiany jakie niesie algorytm BERT,
  • wiedzieć czemu tekst musi być poprawny gramatycznie,
  • umieć się posługiwać edytorami tekstu i rozróżniać wszystkie znaki niedrukowane,
  • znać takie narzędzia jak SurferSEO, Answer the Public, Senuto, Keyword Planer, etc.,
  • wiedzieć czym jest Thin Content i duplikacja treści,
  • znać podstawy optymalizacji treści pod wyszukiwarki,
  • podstawowej obsługi Google Search Console w celu poprawy dotychczasowego contentu.

Można by wymieniać dalej, ale to są wystarczające aspekty na początek, które dalej można i należy dalej zgłębiać w ramach swojego rozwoju.

Co trzeba wiedzieć o SEO prowadząc biznes online?

Ogólnie rzecz biorąc powinna wystarczyć znajomość zagadnień wyszczególnionych dla marketingowca. Jednak prowadząc własny biznes, będąc Project Managerem czy Product Ownerem, lepiej jest z czasem zgłębiać wiedzę o aspekty wspomniane dla webdeveloperów oraz copywriterów.

Jest to istotne, dlatego że prędzej czy później będziesz mieć z tymi ludźmi do czynienia i warto wiedzieć na co w ich pracy zwracać uwagę i z jakimi problemami się borykają, żeby lepiej zarządzać własnym projektem dla maksymalizacji zysków.

Oprócz tego posiadając własną działalność lub projekt online w zakresie SEO należy mieć cały czas w głowie jedną sentencję:

Pozycjonowanie to nie sprint, tylko maraton i nierówna walka z Google na dopingu.

Dlatego holistyczne spojrzenie na pozycjonowanie i komunikację online jest kluczowe. Mogą w tym pomóc analitycy lub umiejętności zaawansowanego zarządzania Google Analytics choćby w kontekście określania konwersji wspomaganych, by określać skuteczność poszczególnych kanałów.

Podsumowanie zagadnień SEO dla nie-pozycjonerów

Mam pełną świadomość, że dla osób niewtajemniczonych SEO i pozycjonowanie może być czarną magią. Do tego wiedza w zakresie pozyjonowania jest nieostra i rozsiana po sieci i jej ujednolicenie ze względu na ciągłe zmiany może być problematyczne. Tak samo nabycie samodzielnego wyczucia, które informacje na temat SEO są rzetelne, a które przejaskrawione nie jest łatwe.

Tak samo jeśli w przyszłości podejmiesz pracę, na którymś z tego typu stanowisk to prędzej czy później spotkasz się w mailach z jakimś SEO-wcem. Mam nadzieję, że powyższe rozpiski po pierwsze pomogą Ci taką pracę zdobyć a w przyszłości sprawnie się komunikować z pozycjonerami i przełożonymi tłumacząc, czemu niektóre rzeczy lepiej zrobić tak jak sugeruje specjalista SEO.

Na zakończenie, myślę że warto przedstawić grafikę krążącą w świecie pozycjonerów w kontekście ilości czynników wpływających na ich pracę i zmiany powodowane z dnia na dzień przez Google, klientów i innych dysydentów. Zmianie tylko ulegają zmiany grup, z którymi współpracują:

Seowcy i semici na jednym zdjęciu wraz ze swoimi problemami

Jeśli informacje z tego artykułu stały się w tych celach dla Ciebie pomocne, proszę podziel się tym w komentarzu. Tak samo jeśli w zakresie SEO dostałeś jakieś ciekawe pytania podczas rekrutacji, podziel się nimi.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *