Answer the public co to jest i jak pomaga rozwijać SEO content?

Świat marketingu internetowego a szczególnie w wyszukiwarkach internetowych obfituje w wiele aspektów i działań, które trzeba podejmować. Począwszy od stworzenia i optymalizacji strony, przygotowania kampanii reklamowych i remarketingowych, prowadzenia Social Mediów, pozyskiwania linków aż po Content Marketing bez którego prowadzenie całej reszty jest co najmniej utrudnione.

Bez dobrego contentu i treści na stronie, użytkownicy nie mieliby co cytować w Social Mediach, ani co linkować. Tak samo kampanie produktowe niczym by się nie wyróżniały od miliona innych podobnych przecież produktów.

Co więcej, powstały tekst musi nie tylko sprzedawać i być atrakcyjny marketingowo. Ważne jest, aby odpowiadał na pytania potencjalnego klienta i pomagał mu w decyzji zakupowej, niezależnie na jakim etapie lejka sprzedażowego się znajduje.

W niektórych przypadkach taki tekst może się roznieść wirusowo. Zobacz artykuł o Marketingu wirusowym z przykładami.

I tu rodzą się pytania:

  • Jak wejść w skórę potencjalnego użytkownika?
  • Jak zadowolić wszystkich potencjalnych klientów?
  • Jakie pytania i problemy mają potencjalni nabywcy?

Pomocy w odpowiedzi na te pytania można szukać w narzędziu Answer the Public, które jest głównym bohaterem tego wpisu.

Co znajdziesz w tym wpisie?

Czym jest Answer the Public?

Answer the Public to narzędzie SEO dostępne z poziomu strony internetowej (częściowo darmowe), przedstawiające najpopularniejsze kombinacje fraz kluczowych oraz pytań generowanych przez użytkowników w Google.

Ekran startowy Answer the Public
Wygląd interfejsu początkowego Answer the Public

Na bazie zadanego zapytania oraz wybranego języka przedstawia i wizualizuje to co w ramach danej frazy poszukują użytkownicy. Prezentowane dane wyciągane są z podpowiedzi jakie Google sugeruje wpisując pokrewne frazy w wyszukiwarce.

Brzmi bardzo atrakcyjnie, że można tyle danych naraz wyciągnąć? I tak w rzeczywistości jest, dlatego to narzędzie jest bardzo popularne wśród specjalistów SEO oraz osób zajmujących się Content Marketingiem. Jednak co mi to daje, że mi to daje mógłby zapytać się właściciel danego serwisu? Czyli jakie to może mieć przełożenie na pieniądze w rzeczywistości? Wyróżnić można dwa zasadnicze powody: pozycjonowanie na frazy long-tail oraz pisanie i tworzenie treści zgodnych z koncepcją Topical Authority.

Zobacz także wpis: Co to jest pozycjonowanie stron i na czym polega?

Jak Answer the Public pomaga w pozycjonowaniu long-tail?

Dzięki danym uzyskanym po wpisaniu ogólnego zapytania na głównym ekranie narzędzia otrzymuje się obszerne zestawienie fraz pokrewnych a nawet gotowych tematów blogowych, które można napisać i umieścić na swojej stronie. Daje to niesamowity potencjał na pozyskanie ruchu z fraz stricte long-tailowych (dłuższych, rozbudowanych) odpowiadających na bardzo precyzyjne zapytania użytkowników. Jest to istotne nie tylko dla małych i nowych stron, które nie są w stanie od samego początku konkurować w wyszukiwarkach na bardzo ogólne zapytania. Nawet większe serwisy w tym e-commerce chcą pokrywać jak największą ilość zapytań w wyszukiwarkach ze względu na efekt skali (ziarnko do ziarnka a zbierze się miarka). Do tego, zazwyczaj rozbudowane zapytania lepiej konwertują w sprzedaż, więc rachunek jest prosty zwłaszcza jak listę potencjalnych fraz można otrzymać półautomatycznie.

Jak Answer the Public wspiera Topical Authority?

Tak jak częściowo wspomniałem wcześniej, dobry content to nie tylko taki, który sprzedaje, ale przede wszystkim musi zostać odnaleziony przez użytkownika. Oprócz, źródeł takich jak Social Media czy inne strony internetowe, na witrynę można trafić przez wyszukiwarkę.

Żeby to było możliwe, musi znajdować się w miarę wysoko na dane zapytanie, by użytkownik kliknął w dany artykuł. Jednak jak zrobić by taki artykuł znalazł się w odpowiednim miejscu? Musi on jak i cała domena, na której się znajduje zyskać odpowiedni autorytet w oczach Google w ramach danej tematyki. „Najprościej” jest to zrobić poprzez wyczerpanie tematu i udzielenie odpowiedzi na najważniejsze pytania użytkownika, czyli jak największe możliwe pokrycie całego tematu. W skrócie proces ten nazywany jest koncepcją Topical Authority.

Dzięki danym dostarczanym przez Answer the Public specjalista SEO lub Content Manager może łatwiej zaplanować cały wpis lub serię wpisów na dany temat, aby Google przychylnie patrzył na konkretną stronę w określonej tematyce.

Możliwości narzędzia Answer the Public

Jakie w takim razie dane i raporty można otrzymać w ramach darmowego wykorzystania Answer the Public? Pokrótce omówię najważniejsze na przykładzie zapytania tworzenie stron, aby zaprezentować jak je można wykorzystać.

Questions – pytania użytkowników dla danej frazy

Sekcja questions jest chyba najczęściej wykorzystywana. Prezentowane w niej są pytania zadawane przez użytkowników w kontekście danej frazy i to z podziałem na rodzaj pytań (jak, dlaczego, gdzie itd.). W ten sposób dla niektórych zapytań można otrzymać gotową listę tematów blogowych do opisania albo pytania do sekcji Q&A czy FAQ.

Nie należy jednak tych danych traktować bezkrytycznie i dobrze się im przyjrzeć. Dla podanej frazy tworzenie stron, zostały wygenerowane między innymi takie pytania jak:

  • jak wygląda tworzenie strony internetowej
  • gdzie tworzenie stron internetowych
  • jak tworzyć strony html w notatniku
  • jak tworzyc strony internetowe w html

O ile pierwsze dwa pytania są powiązane ze sprzedażą stron internetowych (dla użytkowników szukających wykonawcy) to kolejne dwa bardziej pasują do osób, chcący się tego nauczyć, będących w szkole lub na samym początku przygody z webmasterką.

A czy wiesz co to jest HTML i co właściwie robią znaczniki? Jeśli nie, zobacz ten wpis!

Nie oznacza to, że w celach sprzedażowych należy pominąć te tematy. Można próbować pozyskiwać ruch od użytkowników, którzy są przekonani, że zrobią to sami. Przy odpowiednim przedstawieniu trudności część z nich może uznać, że lepiej kogoś do tego zatrudnić. Jak wszędzie trzeba zachować zdrowy rozsądek i pytania generowane przez to narzędzie traktować jako podpowiedź a nie gotowe rozwiązanie.

Answer the Public Questions - przykład dla zapytania tworzenie stron
Sekcja Questions od Answer the Public dla frazy tworzenie stron

Prepositions – zestawienie fraz z przyimkami

To zestawienie prezentuje najczęstsze połączenia frazy kluczowej z przyimkami takimi jak bez, czy, do itd. Dzięki niemu można zaobserwować jakich wariacji produktów poszukują klienci, jakiej specyfikacji oczekują lub potrzebują. W prezentowanym przykładzie można wyróżnić takie zestawienia jak:

  • tworzenie stron bez html
  • tworzenie stron internetowych bez znajomości html

Powyższe zapytania mogą sugerować, że tego typu klienci szukają stricte kreatorów stron internetowych typu Drag Drop (przeciągnij i upuść), a nie koniecznie wykonawcy.

Answer the Public Prepositions - przykład dla zapytania tworzenie stron
Sekcja Prepositions od Answer the Public dla frazy tworzenie stron

Comparisons – porównania związane z frazą

Sekcja prezentująca porównania daje informacje, jakiego rodzaju produkty czy usługi zestawiają ze sobą potencjalni klienci. Można też dzięki niemu zaobserwować czy w ramach danego produktu użytkownicy nie oczekują innych produktów lub usług wspomagających na przykład:

  • tworzenie stron i sklepów internetowych
  • tworzenie stron internetowych i pozycjonowanie

Są to istotne informacje nie tylko w kontekście pozycjonowania witryny, ale także przy planowaniu przyszłości i rozwoju firmy lub wprowadzenia dodatkowych usług.

Answer the Public Comparisions - przykład dla zapytania tworzenie stron
Sekcja Comparisions od Answer the Public dla frazy tworzenie stron

Alphabeticals – zestawienie alfabetyczne

To jest najobszerniejsze zestawienie z oferowanych przez Answer the Public. W sposób uporządkowany w kolejności alfabetycznej listuje wszystkie znalezione frazy związane z frazą kluczową. Jest to istna kopalnia danych, nie tak przejrzysta jak inne zestawienia ale też cenna przy dofrazowywaniu poszczególnych podstron lub planowaniu linkowania wewnętrznego.

Answer the Public Alphabetical - przykład dla zapytania tworzenie stron
Sekcja Alphabeticals od Answer the Public dla frazy tworzenie stron

Ostatnie z prezentowanych zestawień pokazuje powiązane tematycznie frazy z danym zapytaniem. Jest ono często pomocne w kontekście budowania Topical Authority, gdyż podaje zagadnienia pokrewne dla danej frazy, które mogą ubogacić dany wpis.

Answer the Public Related - przykład dla zapytania tworzenie stron
Sekcja Related od Answer the Public dla frazy tworzenie stron

Dodatkowo są też dobrym źródłem danych dla marketerów i właścicieli jak chodzi o grupy docelowe, ich zainteresowania oraz lokalizacje. Dla omawianego przykładu związanego z tworzeniem stron, warto zwrócić uwagę na zapytania powiązane z lokalizacją:

  • tworzenie stron internetowych uk
  • tworzenie stron internetowych poznań
  • tworzenie stron warszawa
  • tworzenie stron internetowych gdańsk
  • tworzenie stron www wrocław
  • tworzenie stron internetowych kraków

Występowanie akurat tych miast a nie innych nie jest przypadkowe. Świadczy o tym między innymi raport zainteresowania według podregionu z Google Trends dla tej samej frazy.

Tworzenie stron - wykres zainteresowania wg podregionów od Google Trends
Zainteresowanie według podregionu dla frazy tworzenie stron według Google Trends

Alternatywy dla Answer the Public

Narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych jest wiele. Jednak nie każde z nich prezentuje dane w tak uporządkowany sposób w kontekście doboru tematów. Zazwyczaj i tak pozyskane dane z Answer the Public uzupełnia się o dokładniejsze dane z innych narzędzi, które często też mają podobne funkcje (jak na przykład generatory pytań). Spośród takich narzędzi można wyróżnić standardowe i znane takie jak:

  • KWFinder
  • Keyword Planer
  • Google Suggest
  • Google Search Console
  • Ahrefs
  • Keywordtool.io
  • Keywords Everywhere

Podsumowanie

Narzędzie Answer the Public jest nieocenione w ramach pracy nad rozbudową contentu strony. Zarówno początkującym stronom, może pomóc określić kierunek działań jak i rozbudowanym witrynom wskaże nieopisane jeszcze tematy. Do tego wszystkiego jest kopalnią danych analitycznych a dzięki graficznym zestawieniom idealnie nadaje się do wszelakich raportów czy prezentacji. Omawiane w artykule narzędzie ma też zastosowanie w optymalizacji treści pod kątem SEO, co zostało omówione w osobnym wpisie.

A czy Ty korzystasz już z Answer the Public, czy może już tęsknisz za poprzednim wyglądem narzędzia i miłym brodatym Panem, który wtedy zachęcał do wpisania pożądanej frazy?

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *