Pozyskiwanie linków z komentarzy wpisów blogowych

Proces linkowania jest ważnym i złożonym aspektem pozycjonowania. Dawniej gdy same linki miały dużo większe znaczenie, często mawiało się, że link to link i przykładało się mniej uwagi do jego jakości. Linki z profili na forach, portalach społecznościowych, forach dyskusyjnych, wątpliwej jakości stronach, katalogach czy z komentarzy pod wpisami blogowymi – wszystko się dodawało, jak tylko było to możliwe.

Potem czasy się trochę zmieniły między innymi za sprawą Google i aktualizacji Google Pingwin. Na skutek tych zmian, wiele działań odeszło do lamusa, straciło na znaczeniu lub się ich całkowicie zaprzestało.

Co znajdziesz w tym wpisie?

Teraz mniej osób komentuje wpisy

Trochę tak się też stało z linkami z komentarzy na blogach. Zwłaszcza gdy coraz więcej stron zaczęło zabezpieczać się przed spamem. Zaawansowane moderacje komentarzy oraz zamiana linków dodawanych w komentarzach na nofollow sprawiła, że coraz mniej osób obierało tę drogę.

Linki z komentarzy blogowych - Grafika pokazowa

Dlaczego? Ponieważ linki nofollow z definicji są słabsze niż zwykłe. Brak pewności, że dodanie komentarza spowoduje dodanie odnośnika i konieczność pisania bardziej merytorycznych komentarzy. Zwiększenie świadomości użytkowników, którzy wiedzą, że linki mają znaczenie i coraz mniej chętnie zgadzają się na dodanie hiperłącza do domen zewnętrznych. To główne czynniki, które ograniczyły ten proceder.

Google chce zmienić linki z komentarzy na UGC

Do tego wszystkiego we wrześniu 2019 roku Google ogłosiło wprowadzenie dwóch nowych rodzajów linków. Rel=”sponsored” do określania linków sponsorowanych oraz rel=”ugc” do oznaczania linków i treści wygenerowanych przez użytkowników (user generated content).

Przykład sztucznego wykorzystania UGC na optymalizację treści wpisów blogowych, można znaleźć w osobnym (podlinkowanym) wpisie.

Ogłoszenie wprowadzenia linków ugc oraz chęć metodycznego sprawdzenia jak Polska ‚blogosfera’ reaguje na komentarze i linki z komentarzy pchnęła mnie do przeprowadzenia drobnego testu empirycznego. Przejdźmy zatem do założeń przeprowadzanego eksperymentu.

Skąd ludzie biorą pomysły na wpisy blogowe? Znają odpowiedź na jedno pytanie. Czym jest narzędzie Answer the Public i z niego korzystają. Dowiedz się też i nie bądź w tyle!

Metodologia testu i procesu pozyskiwania linków z komentarzy

Do przeprowadzenia procesu pozyskiwania linków z komentarzy zostało przyjętych kilka założeń:

  • względnie czysta domena, bez linków historycznych
  • linkowanie następuje tylko na brand / nazwę domeny lub samą domenę (nazwadomeny lub nazwadomeny.pl)
  • czas pozyskiwania linków ustalono na 2 miesiące, od 15 września do 15 listopada
  • w ramach pierwszych źródeł pozyskania linków obrano 5 silnych konkurencyjnych domen pokrewnych tematycznie
  • przy pomocy Ahrefs’a oraz Majestica wytypowano miejsca, które linkowały do obranych domen, na których można było dodać komentarz, wszystkie tego typu źródła tworzyły listę do przetworzenia
  • w ramach każdej domeny z listy do przetworzenia wyszukiwano wpisu pasującego do tematyki domeny (nawet jeśli domena nie pasowała tematycznie, ale posiadała tematyczny wpis)
  • przetwarzanie listy opierało się o lekturę wpisu i zostawienie merytorycznego komentarza pod nim z podpisem na anchor brandowy
  • po dodaniu komentarza na danej domenie przechodziła ona do listy domen do analizy przy pomocy Ahrefs’a i Majestica w celu znalezienia kolejnych domen
  • proces trwał aż do pozostawienia 100 komentarzy na 100 różnych domenach
  • w trakcie pozyskiwania komentarzy założono by nie publikować nowych treści (wyjątek – publikacja jednego wpisu na początku października) oraz nie prowadzić innych czynności pozycjonerskich
  • wszystkie pozostawione komentarze były wraz z adresami URL zapisywane w osobnej liście wraz ze statusem linku oraz długością wpisu

Po zakończeniu powyższej opisanego procesu linkowanie było kontynuowane w ten sam sposób, jednak do podsumowania obrano wspomniane pierwsze 100 domen.

Tabela pozyskiwanych i dodanych linków

W poniższej tabeli przedstawiam zestawienie prób pozyskania linków z komentarzy. W zestawieniu ujęto długości komentowanych wpisów oraz dodanych komentarzy w przeliczeniu na znaki ze spacjami (zzs) oraz tak zwany udział treści, czyli o jaką objętość tekstu komentarz rozszerzył docelowy wpis.

LPData wstawienia komentarzaCzy Pozyskano?Długość ArtykułuDługość komentarza% UDZIAŁ
117.09.2019TAK114859551,83%
219.09.2019TAK574881080,19%
319.09.2019
52324087,80%
419.09.2019TAK34233159,20%
519.09.2019
28502779,72%
619.09.2019TAK425848311,34%
719.09.2019TAK362372170,60%
821.09.2019
116893523,01%
921.09.2019TAK93084044,34%
1021.09.2019TAK32522256,92%
1121.09.2019
396361315,47%
1221.09.2019TAK57922874,96%
1321.09.2019
57232814,91%
1421.09.2019
87793764,28%
1522.09.2019TAK316957818,24%
1622.09.2019BEZ LINKA80375396,71%
1722.09.2019TAK59593155,29%
1822.09.2019TAK6050118819,64%
1922.09.2019
110993484,22%
2022.09.2019
620299916,11%
2124.09.2019
44772104,69%
225.10.2019
475486318,15%
235.10.2019
37013469,35%
246.10.2019
42651363,19%
256.10.2019
495260512,22%
266.10.2019TAK480855511,54%
276.10.2019TAK37627980,26%
286.10.2019
307149316,05%
296.10.2019
719274010,29%
306.10.2019
731897713,35%
316.10.2019TAK9863149515,16%
326.10.2019BEZ LINKA65763545,38%
336.10.2019BEZ LINKA634476612,07%
346.10.2019
25719590,23%
358.10.2019TAK219161628,12%
366.10.2019
10098720,71%
376.10.2019TAK70481031,46%
387.10.2019
144928319,53%
397.10.2019
53891953,62%
4012.10.2019TAK488566913,69%
4112.10.2019TAK303739613,04%
4212.10.2019TAK142726818,78%
4313.10.2019TAK370176720,72%
4413.10.2019
241887713,19%
4513.10.2019TAK1919011375,92%
4613.10.2019
70725497,76%
4713.10.2019TAK40093639,05%
4814.10.2019
147961250,84%
4914.10.2019
283333311,75%
5014.10.2019TAK38462045,30%
5114.10.2019TAK32032036,34%
5214.10.2019
113993443,02%
5314.10.2019
2037190,93%
5414.10.2019BEZ LINKA243083291,35%
5514.10.2019
32112006,23%
5614.10.2019TAK81953904,76%
5714.10.2019
41211994,83%
5814.10.2019TAK51244518,80%
5915.10.2019
76351031,35%
6015.10.2019
109011401,28%
6125.10.2019
78033754,81%
6227.10.2019
219984652,11%
6327.10.2019
163891530,93%
6427.10.2019
28621726,01%
6527.10.2019
495467013,52%
6627.10.2019
105612292,17%
6727.10.2019TAK301942013,91%
6827.10.2019BEZ LINKA35523219,04%
6927.10.2019TAK174998674,95%
7027.10.2019BEZ LINKA259696762,60%
7127.10.2019TAK621581713,15%
7227.10.2019
185302371,28%
7327.10.2019TAK83377348,80%
7427.10.2019TAK65203715,69%
7527.10.2019TAK598877212,89%
7627.10.2019
173795323,06%
7727.10.2019BEZ LINKA87434995,71%
7827.10.2019
600780513,40%
7927.10.2019
317583626,33%
8027.10.2019
441362514,16%
8127.10.2019
94848789,26%
8227.10.2019
195558554,37%
8327.10.2019
53714177,76%
8427.10.2019TAK1975211465,80%
8527.10.2019TAK431192230,52%
8629.10.2019
4537541,19%
8729.10.2019
123661391,12%
8829.10.2019TAK23291345,75%
8929.10.2019
12707920,72%
9030.10.2019
99563463,48%
9130.10.2019
289440513,99%
929.11.2019
55235489,92%
939.11.2019
99145925,97%
949.11.2019TAK322834910,81%
959.11.2019
77425316,86%
969.11.2019
65014456,85%
979.11.2019TAK5254128224,40%
9810.11.2019TAK1283711468,93%
9910.11.2019
7586143818,96%
10010.11.2019TAK573495116,59%

Podsumowanie statystyk komentarzy

Jak można zaobserwować z wyników z wcześniejszej tabeli odsetek akceptowanych komentarzy był całkiem spory. Wyniósł on prawie 40% – spodziewałem się bardziej wyników około 20% zwłaszcza, że obrana branża była bardziej techniczna i subiektywnie spodziewałem się bardziej sceptyczna jak chodzi o akceptowanie linków.

Co ciekawe w ramach zaakceptowanych komentarzy, część z nich nie wymagała moderacji! Oznacza to, że można było tam dodać cokolwiek. Liczb i źródeł takich miejsc z wiadomych powodów nie przedstawię, ale spodziewałem się że będzie ich dużo mniej.

Można zauważyć bezpośrednią korelację długości komentarza do akceptowania linków przez administratorów.

W tabeli niżej przedstawiam krótkie podsumowanie z opisanego wcześniej procesu pozyskiwania linków z komentarzy.

Prób pozyskania linków z komentarzy100
Komentarze zaakceptowane, bez linka7
Komenatarze zaakceptowane z linkiem39
Niezaakceptowane komentarze54
Łącznie znaków napisanych w komentarzach48967
Średnia długość komentarza489,67
Średnia długość komentarza z linkiem554,92
Średnia długość komentarza bez linka447,95
Średni udział komentarza względem wpisu9,47%
Średni udział komentarza względem zaakceptowanego wpisu10,97%

Komentarze zaakceptowane bez linka

Poniższa tabela opisuje tylko i wyłącznie przypadki, gdzie komentarz został zaakceptowany przez administratora, ale bez linka do domeny obcej.

LPData wstawienia komentarzaData sprawdzenia komentarzaCzy Pozyskano?Długość ArtykułuDługość komentarza% UDZIAŁ
1622.09.201930.11.2019BEZ LINKA80375396,71%
326.10.201930.11.2019BEZ LINKA65763545,38%
336.10.201930.11.2019BEZ LINKA634476612,07%
5414.10.201930.11.2019BEZ LINKA243083291,35%
6827.10.201930.11.2019BEZ LINKA35523219,04%
7027.10.201930.11.2019BEZ LINKA259696762,60%
7727.10.201930.11.2019BEZ LINKA87434995,71%

Decyzja o tym czy zaakceptować link z komentarza jak najbardziej należy do administratora lub właściciela witryny.

Dla bardzo krótkich komentarzy w stylu ‚Super artykuł!’ albo ‚Świetny wpis!’ jak najbardziej jest dla mnie zrozumiałe, że nie akceptuje się odnośników (no chyba, że napisałby go branżowy influencer lub inna znana osoba, której nazwisko i opinia ma wartość).

Jakby nie patrzeć pozyskiwanie linków z komentarzy jest poniekąd kupowaniem linków. Jest to transakcja wiązana. Osoba, która pisze komentarz daje właścicielowi strony dodatkowy content do artykułu oraz reakcję, natomiast właściciel w zamian za to akceptuje linka do jego strony. Teoretycznie sytuacja typu Win-Win.

Dlaczego powstają komentarze bez linków?

Dla wskazanych wyżej przypadków administratorzy uznali, że komentarz jest wartościowy i przyda im się w ramach rozszerzania contentu na stronie. Jednak od siebie uznali, że nic nie dadzą … .

Krótkofalowo to wygląda na super deal! Dostałem darmową treść dla strony. Takie podejście ma jednak krótkie nogi. Zmniejsza to szansę, że w przyszłości dana osoba zostawi kolejny komentarz. Inni też mniej chętnie będą to robić. Obserwując, że dodane komentarze nie mają linków dużo mniej osób będzie się chciało wypowiadać. No bo w sumie po co? Za darmo?

Lepiej jest akceptować niektóre odnośniki

Chyba lepszą strategią byłoby akceptowanie wszystkich linków, a nawet zrobienie by były dofollow. Z pozoru bez sensu, ale przecież to by zachęciło wielu użytkowników do zostawienia komentarza. Zwłaszcza jak dałoby się dodatkowy warunek, że takowy komentarz ma mieć minimum 200 albo 400 znaków i być na temat. I w momencie, gdy zebrało by się dostatecznie dużo tak zebranego contentu, albo zamienić wszystkie na nofollow albo całkowicie usunąć. Rozwiązanie średnio etyczne, ale dużo lepsze niż akceptowanie pojedynczych komentarzy bez linka.

Między innymi ze względu na możliwość utracenia takiego odnośnika, koniecznym jest monitorowanie linków, które się pozyskało. O tym jak to robić, można by napisać osobny artykuł albo zdać się na wyniki jakie prezentuje Ahrefs.

Zamykając to jak do tego typu linków podchodzą inni, zobaczmy i zastanówmy się co to w ogóle dało i czy gra była warta świeczki.

Podsumowanie efektów linkowania z komentarzy

Tak jak opisano w założeniach działania prowadzone były na czystej domenie. Z wszystkich pozyskanych linków z wpisów blogowych jeden z nich był dofollow, cała pozostała to linki nofollow.

Jak można zaobserwować na poniższym wykresie z Ahrefs’a poskutkowało to przyrostem linkujących domen. Dodatkowo większość z nich (jeszcze nie wszystkie) po czasie też znalazły się w GSC.

Wykres Ahrefs przyrostu linkujących domen pozyskanych poprzez komentarze.
Przyrost ilości odsyłających domen testowanej domeny

Na skutek przyrostu odsyłających domen, jako że nie były one najniższej jakości, poprawiły się parametry testowanej domeny, które można zaobserwować poniżej. Nie jest to wielki szał, ale lepiej niż dwa zera.

Parametry Ahrefs badanej domeny pod koniec testu linkowania z komentarzy
Parametry Ahrefs testowanej domeny na koniec testu.

W założeniach testu wspomniałem, że na czas linkowania miało być ograniczone dodawanie treści na domenę. Jednak w trakcie procesu linkowania jeden artykuł został opublikowany na badanej domenie co mogło zaburzyć obserwowanie wyników i wyciąganie odpowiednich wniosków. Mimo, że bazując na poprzednich zachowaniach domeny nie powinno mieć to aż tak dużego wpływu, nie można tego faktu pomijać.

Wykres przyrostu wyświetleń testowanej domeny na skutek linków z komentarzy blgoowych
Przyrost ilości wyświetleń z GSC w trakcie prowadzenia linkowania z komentarzy

Tak jak to definitywnie prezentuje wykres, ilość wyświetleń domeny znacząco wzrosła. Z racji braku innych działań, można przypuszczać że jest to skutkiem pozyskanych linków z komentarzy blogowych, mimo to że były to linki nofollow. Oczywiście ze względu na małą próbę pomiaru, tylko 100 domen i prowadzenia działań na jednej domenie nierozsądnym byłoby wysnuwać jednoznaczne wnioski. Jednak jako pojedyncze Case Study stanowi to dobry przyczynek do prowadzenia testów.

Co mogło dodatkowo zaburzyć same pomiary? Możliwe, że dopiero po tym czasie wcześniej dodane treści na domenie a właściwie podstrony z nimi zaczęły być lepiej oceniane przez Google. Dodatkowo w listopadzie pojawiły się kolejne aktualizacje ze strony Google, ale te są wprowadzane na bieżąco co utrudnia możliwość przeprowadzania wszystkich testów SEO. Tak czy siak, na bazie powyższych efektów subiektywnie uważam, że warto działać we wskazany sposób.

Czy warto pozyskiwać linki z komentarzy?

Na bazie przeprowadzony działań opisanych wyżej chodzi, że tak. Niemniej jest to czasochłonne zajęcie. Trzeba:

  • znaleźć odpowiednie miejsca do linkowania,
  • przeczytać znalezione artykuły,
  • napisać do nich merytoryczny komentarz,
  • wszystko dokumentować
  • robić to cyklicznie

nie mając pewności ile takich odnośników uda się pozyskać.

Ten proces zakłada jeszcze jeden aspekt – osoba, która próbuje pozyskiwać odnośniki w ten sposób musi wiedzieć co czyta oraz o czym pisze, aby taki komentarz napisać. Niektórzy mogliby powiedzieć, że można przecież zamówić i zapłacić za same komentarze i publikować je samodzielnie.

Może zlecić takie linkowanie?

Kwestia tylko sensowności i rentowności tego działania. Na rzecz tego testu w komentarzach napisano łącznie 48 967 znaków. Mało to nie jest a biorąc pod uwagę, że połowa tych tekstów idzie na zmarnowanie to może się to nie opłacać. Swoją drogą, jeśli już ktoś by pisał komentarz do danego artykułu to w sumie mógłby już samemu go dodać. Sprowadza to problem do tego, że ktoś to musi zrobić i to ktoś, kto wie o czym pisze.

Dodatkowo, przy zlecaniu tego typu działań pozostaje pytanie jak tego typu działania rozliczać. Za pozyskane linki czy za próby pozyskania linka? Zlecający nie chciałby płacić za próby, a wykonawca nie chciałby robić 2-3 razy więcej.

Wartość dodana linkowania z komentarzy

Niezależnie od wspomnianych problemów cały proces ma jedną ważną wartość dodaną. Pozwala na zapoznanie się z tym co ludzie z branży piszą i publikują. Jest to okazja do poznania innych punktów widzenia i refleksji nad tym co samemu się robi lub jak się to wykonuje.

Dlatego warto raz na jakiś czas pozyskiwać linki w ten sposób, zwłaszcza przy samodzielnym pozycjonowaniu, aby być na bieżąco z tym co pisze branża. Natomiast przy pozyskiwaniu takich linków dla kogoś, można poszerzyć swoje horyzonty i wiedzę (w końcu trzeba te artykuły przeczytać) a także znaleźć kolejne inspiracje i pomysły na to co można w ramach danej strony jeszcze zrobić.

A Ty drogi czytelniku co sądzisz? Opłaca się tak pozyskiwać linki z komentarzy blogowych czy nie?

Może Ci się również spodoba

6 komentarzy

  1. Wojciech pisze:

    A propos tego tematu mieliśmy tą samą debatę u nas w agencji i po prostu dodajemy sensowne komentarze konkurencji u nas na blogu łącznie z linkami. I po prostu oczekujemy tego samego z drugiej strony i tyle :).

  2. Seoit pisze:

    Dokładnie tak, zwłaszcza jak komentarz jest semantycznym uzupełnieniem wpisu. Stety niestety w Polsce wiele osób popada w przesadę i nie chce w ogóle akceptować linków z komentarzy przez co zabijają własny UGC, co jest smutne. Jeszcze gorzej jest akceptować komentarz bez odnośnika, bo wtedy tylko jedna strona bierze i ucina się możliwości na przyszłość.

  3. Lucas pisze:

    Hej, czy w strategii budowania zaplecza linków z komentarzy wystarczy napisać komentarz poprzez wtyczkę Disqus gdzie posiada się profil z uzupełnionym linkiem do strony?

    • Seoit pisze:

      W opisanym teście nie brano pod uwagę miejsc, gdzie komentarze były obsługiwane przez Disqus. Chcąc realizować link-building w ten sposób na stronach z Disqus, należy pisać dłuższe i merytoryczne komentarze wraz z linkami w treści. Różnica polegałaby jednak na tym, że linki i komentarze, które przeszłyby moderację nie będą linkami z anchorami brandowymi a zwykłymi ‚nagimi’ URL-ami.

      • Lucas pisze:

        Bardzo dziękuję za odpowiedź. Czy mógłbyś polecić jakieś darmowe narzędzie do monitorowania backlinków? Google search console czy może coś innego? Po jakim czasie można spodziewać się zaksięgowania takiego linku?

        • Seoit pisze:

          Z darmowych to ciężko z płatnych to polecałbym jak większość Ahrefs lub Majestic.
          Do monitorowania linków do własnej domeny jak najbardziej Google Search Console jest dobrym rozwiązaniem.
          Z darmowych alternatyw można wykorzystać narzędzie Backlink Shitter, nie zobaczysz wszystkiego, ale sporo linków.
          Z innych metod, może kiedyś powstanie wpis o tym jak napisać własne narzędzie do monitorowania samodzielnie pozyskanych linków w php lub z użyciem Arkuszy Google (tak jest to częściowo możliwe przy użyciu funkcji pobierających zawartość strony jak IMPORTHTML).
          Odnośnie zaksięgowania linku (myślę, że chodzi Ci też o zaindeksowanie, pojawianie się w narzędziach oraz w GSC) sprawa jest dużo bardziej złożona. Mianowicie:
          najpierw dodajesz link do własnej strony z jakiejś innej domeny
          po jakimś czasie (różnym zależnym od mocy domeny i ważności względem Google) jest dana podstrona indeksowana ze zmianami przez Google
          po jakimś czasie (różnym, ale z opóźnieniem) pojawiają się te linki (domeny linkujące) w GSC
          tak samo dzieje się z narzędziami zewnętrznymi jak Ahrefs czy Majestic – zależy kiedy ponownie zeskanują daną stronę.
          Z praktyki powiem, że z linki z silnych domen mogą się pojawić w Ahrefs nawet po 1-2 dniach. Natomiast ze słabych po długim czasie lub nigdy. Tak czy siak, ważniejsze jest to by były w GSC.
          W przypadkach, gdy dany zasób zewnętrzny się nie indeksuje, można spróbować ten proces przyspieszyć. Nie będę się tu na ten temat rozpisywał, ponieważ niektóre możliwości podchodzą pod Black Hat, a najlepiej pozyskiwać odnośniki z miejsc, które się same indeksują (nawet jeśli naturalna indeksacja miała by trwać miesiąc lub dwa). Nie oznacza to oczywiście, że takie rozwiązania są złe.
          Mam nadzieję, że pomogłem. Życzę mnogich sukcesów i zapraszam do newslettera oraz Fanpage-a na Facebooku, by nie przegapić kolejnych wpisów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *