Znajomość zagadnień SEO, co marketingowiec powinien wiedzieć?

Każda firma chce zaistnieć i zdobywać nowych klientów. W tym celu zatrudnia się specjalistów ds. marketingu by zwiększać swoje zasięgi i dostarczać nowych potencjalnych klientów lub chociaż leady. Obecnie praktycznie każda branża musi istnieć w Internecie, zgodnie z założeniem, że należy być tam gdzie są Twoi Klienci.

Z tego powodu podczas rekrutacji osób na stanowiska handlowe i marketingowe dodaje się do ogłoszeń wymaganie: znajomość zagadnień SEO. W tym wpisie postaram się określić co to właściwie oznacza i co marketingowiec z punktu widzenia specjalisty SEO wiedzieć powinien by lepiej współpracować z innymi działami, podwykonawcami i razem z nimi grać do jednej bramki w walce o klientów.

Dodatkowo opiszę w skrócie co na temat SEO powinien wiedzieć, webdeveloper, copywriter czy osoba prowadząca biznes online lub Product Owner.

Co znajdziesz w tym wpisie?

SEO i Marketing – co jest istotne?

Jeżeli pracujesz lub masz zamiar rozpocząć pracę w marketingu (niezależnie od stanowiska) to parę rzeczy na temat pozycjonowania czy ogólnie pojętego SEO powinieneś wiedzieć:

  • czym jest widoczność strony w wyszukiwarkach i jak ją mierzyć,
  • co to jest pozycjonowanie, czym się różni od SEO, SEM i PPC (ogólnie),
  • treści mają znaczenie, zazwyczaj im więcej treści tym lepiej,
  • nie należy usuwać dotychczasowych wpisów i podstron o ile nie generują duplikacji treści,
  • czym różnią się wyniki płatne od organicznych,
  • jak sprawdzić udział poszczególnych źródeł ruchu,
  • do czego służy Google Analytics i jakie ma znaczenie w analizie ruchu,
  • co to jest Google Search Console i jak można wykorzystać dane w nim agregowane,
  • w jaki sposób dodawać treści na różne CMS-y, czym się one różnią, jak sprawdzić CMS strony oraz znać podstawy kodu HTML,
  • jaka jest różnica między White Hat a Black Hat SEO,
  • czym są linki i jak linkowało się kiedyś a jak obecnie (na przykład przez pozyskiwanie linków z komentarzy wpisów blogowych oraz jak dodać link do strony w html),
  • jakie znaczenie ma marketing wirusowy w promocji firmy,
  • czym są artykuły sponsorowane i jak można wykorzystać ich potencjał,
  • co to są wpisy gościnne i czy warto z nich korzystać,
  • jak ważna jest szybkość wczytywania strony,
  • jakie konsekwencje ma zmiana domeny w kontekście widoczności,
  • zmiana strony jest bardzo delikatną operacją i niezależnie jak dokładnie ją przeprowadzisz to może ucierpieć Twoja pozycja w Google,
  • blokada z robots.txt to nie to samo co meta noindex nofollow,
  • nie należy ukrywać treści przed użytkownikiem ani googlebotem,
  • Google woli treść tekstową od zdjęć,
  • zdjęcia warto opisywać z pomocą atrybutów alt,
  • struktura nagłówków na stronie ma znaczenie i lepiej jak wpisy je posiadają niż miałyby być ścianą bezbarwnego tekstu,
  • rozwój bloga i zaangażowanie pracowników w jego rozwój to dobry kierunek,
  • w jaki sposób można dobierać tematy na bloga (na przykład z użyciem Answer the Public),
  • oprócz dystrybucji nowych wpisów, warto przeprowadzić optymalizację treści pod kątem SEO.

Można by wymieniać dalej, ale powyższe wytyczne są wystarczające dla osoby zaczynającej w ogólnie pojętym marketingu o ile chce słuchać dalszych wytycznych od innych specjalistów.

Uzasadnienie poszczególnych punktów można znaleźć na tym blogu, a innych należy poszukiwać na blogach SEO lub o e-commerce.

Znając odpowiedzi i mogąc się wypowiedzieć na każdy ze wspomnianych wątków, można sprawnie współpracować z innymi agencjami i dbać o widzialność w wyszukiwarkach.

Należy pamiętać, że wspomniane podstawowe punkty tyczą się osób postronnych współpracujących ze specjalistami SEO / ds pozycjonowania i stanowią niezbędne minimum do tego by wiedzieć jak działają specjaliści poprawiający pozycję Twojej witryny. Oznacza to, że znanie odpowiedzi na wszystkie wyszczególnione wątki nie zrobi z Ciebie specjalisty SEO, gdyż dla takowych ludzi ta wiedza jest co najmniej oczywista i dziwią się, że przeciętny człowiek zaczepiony na ulicy, o ile nie spędził ostatnich 20 lat pod kamieniem, jej nie posiada.

SEO i webdevelopment – co webmaster wiedzieć musi?

Web Developer też powinien znać podstawowe zagadnienia związane z SEO. O ile już bardziej doświadczony twórca stron / programista back i front endowy powinien znać zagadnienia wyszczególnione dla marketingowców (by lepiej rozumieć środowisko biznesowe) to niektóre aspekty są bardziej techniczne. Zazwyczaj od developera w kontekście znajomości SEO oczekuje się:

  • rozumienia różnic między meta noindex nofollow a dyrektywami robots.txt (nie tylko w zakresie pozycjonowania ale też ogólnie pojętego bezpieczeństwa, by przypadkiem nie indeksowały się dane wrażliwe),
  • podstawowej wiedzy czym jest pozycjonowanie stron,
  • świadomości, że prace gdy tylko to jest możliwe prowadzi się na serwerze testowym a stronę blokuje się poprzez noindex, nofollow,
  • wiedzy o tym dlaczego nie wdraża się strony na serwer docelowy w piątek po południu,
  • znajomości podstawowych kodów odpowiedzi HTTP: 200, 404, 400, 403, 500, 503 i ich wpływu na SEO,
  • znajomości przekierowań: 301, 302, 307 i różnic pomiędzy nimi,
  • umiejętności pracy na pliku .htaccess,
  • podstawowej obsługi Google Search Console (zwłaszcza w kontekście migracji strony),
  • umiejętności poprawnego wdrożenia kodów Google Analytics, tak aby były poprawnie wywoływane,
  • rozróżniania działań White i Black Hat SEO,
  • umiejętności optymalizacji szybkości wczytywania strony,
  • obsługi stron z użyciem obrazów w formatach nowej generacji webp,
  • umiejętności wdrożenia certyfikatów SSL i przejścia z http na https,
  • znajomości podstawowych danych strukturalnych i poprawnego ich wdrażania,
  • obsługi CMS-ów i generowania map witryn w formacie .xml,
  • umiejętności dzielenia plików js i css w taki sposób by ograniczać użycie zasobów,
  • rozumienie różnic między standardowymi stronami a witrynami One-Page,
  • rozumienie działania SPA w kontekście SEO i konieczności generowania zasobów statycznych czytelnych dla robotów,
  • rozróżniania wersji mobilnych od stron responsywnych,
  • nie generowania redundantnego kodu (jak na przykład osobnego menu dla desktop i mobile),
  • znajomości stosowania nagłówków i innych elementów kodu HTML w kontekście SEO.

Oczywiście można by wymieniać dalej, jednak gdyby statystyczny developer powyższe rozumiał i miał na uwadze i marketingowcy mu nie przeszkadzali w tym to świat byłby piękniejszy.

Copywriter – co musi wiedzieć o SEO?

W zasadzie copywriter powinien znać wszystkie zagadnienia jakie powyżej zostały wymienione dla marketingowca (jeśli nie na początku to po roku pracy w SEO copywritingu by wypadało). Dodatkowo w ramach pracy nad tekstem SEO dobrze by było wiedzieć, a przynajmniej się oczekuje od copywritera:

  • znać podstawowe algorytmy Google,
  • rozróżniać frazy exact-match od partial-match,
  • wiedzieć kiedy stosować frazy w tekście a kiedy w nagłówku,
  • znać siłę linkowania wewnętrznego i dlaczego jest ważne,
  • znać koncepcję Topical Authority,
  • znać podstawy optymalizacji grafiki (m.in. alty),
  • rozumieć zmiany jakie niesie algorytm BERT,
  • wiedzieć czemu tekst musi być poprawny gramatycznie,
  • umieć się posługiwać edytorami tekstu i rozróżniać wszystkie znaki niedrukowane,
  • znać takie narzędzia jak SurferSEO, Answer the Public, Senuto, Keyword Planer, etc.,
  • wiedzieć czym jest Thin Content i duplikacja treści,
  • znać podstawy optymalizacji treści pod wyszukiwarki,
  • podstawowej obsługi Google Search Console w celu poprawy dotychczasowego contentu.

Można by wymieniać dalej, ale to są wystarczające aspekty na początek, które dalej można i należy dalej zgłębiać w ramach swojego rozwoju.

Co trzeba wiedzieć o SEO prowadząc biznes online?

Ogólnie rzecz biorąc powinna wystarczyć znajomość zagadnień wyszczególnionych dla marketingowca. Jednak prowadząc własny biznes, będąc Project Managerem czy Product Ownerem, lepiej jest z czasem zgłębiać wiedzę o aspekty wspomniane dla webdeveloperów oraz copywriterów.

Jest to istotne, dlatego że prędzej czy później będziesz mieć z tymi ludźmi do czynienia i warto wiedzieć na co w ich pracy zwracać uwagę i z jakimi problemami się borykają, żeby lepiej zarządzać własnym projektem dla maksymalizacji zysków.

Oprócz tego posiadając własną działalność lub projekt online w zakresie SEO należy mieć cały czas w głowie jedną sentencję:

Pozycjonowanie to nie sprint, tylko maraton i nierówna walka z Google na dopingu.

Dlatego holistyczne spojrzenie na pozycjonowanie i komunikację online jest kluczowe. Mogą w tym pomóc analitycy lub umiejętności zaawansowanego zarządzania Google Analytics choćby w kontekście określania konwersji wspomaganych, by określać skuteczność poszczególnych kanałów.

Podsumowanie zagadnień SEO dla nie-pozycjonerów

Mam pełną świadomość, że dla osób niewtajemniczonych SEO i pozycjonowanie może być czarną magią. Do tego wiedza w zakresie pozyjonowania jest nieostra i rozsiana po sieci i jej ujednolicenie ze względu na ciągłe zmiany może być problematyczne. Tak samo nabycie samodzielnego wyczucia, które informacje na temat SEO są rzetelne, a które przejaskrawione nie jest łatwe.

Tak samo jeśli w przyszłości podejmiesz pracę, na którymś z tego typu stanowisk to prędzej czy później spotkasz się w mailach z jakimś SEO-wcem. Mam nadzieję, że powyższe rozpiski po pierwsze pomogą Ci taką pracę zdobyć a w przyszłości sprawnie się komunikować z pozycjonerami i przełożonymi tłumacząc, czemu niektóre rzeczy lepiej zrobić tak jak sugeruje specjalista SEO.

Na zakończenie, myślę że warto przedstawić grafikę krążącą w świecie pozycjonerów w kontekście ilości czynników wpływających na ich pracę i zmiany powodowane z dnia na dzień przez Google, klientów i innych dysydentów. Zmianie tylko ulegają zmiany grup, z którymi współpracują:

Seowcy i semici na jednym zdjęciu wraz ze swoimi problemami

Jeśli informacje z tego artykułu stały się w tych celach dla Ciebie pomocne, proszę podziel się tym w komentarzu. Tak samo jeśli w zakresie SEO dostałeś jakieś ciekawe pytania podczas rekrutacji, podziel się nimi.

Może Ci się również spodoba

2 komentarze

  1. Paweł Cengiel pisze:

    SEO to branża, która nieustannie się rozwija i często zachodzą różne zmiany. Na pewno nie można o tym zapominać i aby skutecznie prowadzić działania, należy być na bieżąco.

    • Seoit pisze:

      Dokładnie tak, trzeba podchodzić do tematu interdyscyplinarnie. Niekoniecznie stając się super ekspertem w danej dziedzinie, ale warto znać chociaż podstawy podstaw, by mieć szerszy punkt widzenia. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *