Co to jest SEO i SEM?

Definicja SEO

SEO (z ang. Search Engine Optimization) jest to proces, który na celu ma osiągnięcie jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania pod wybrane słowa kluczowe. Utrzymywanie się w pierwszych wynikach Google zwiększa szansę strony na nowych odbiorców, budowanie świadomości marki, zwiększanie dochodów oraz pozyskanie popularności naszej witryny.

Zalety SEO – SEO On Site oraz SEO Off Site– co to jest i z czego się składa?

SEO On Site – Jest to dostosowanie stron pod wymagania wyszukiwarek składających się z takich elementów jak:

  • Optymalizacja – są to zmiany na stronie internetowej, które przyczyniają się do lepszej widoczności w Google, ale również jest przyjaźniejsza dla użytkowania. Dzięki optymalizacji technicznej możemy osiągnąć szybsze ładowanie strony, bezpieczeństwo, dane strukturalne, działające linki;
  • Content, czyli treść – posiada unikalne treści, wzbogacony jest również o grafikę, zdjęcia;
  • Budowa – sposób, w który zaplanowana jest strona, umożliwiająca korzystanie z niej oraz możliwość przejścia na wersję mobilną.

SEO Off Site – jest to pozycjonowanie strony, które są poza zakresem działań On Site. Off Site składa się z elementów takich jak:

  • Link building – jest to budowanie sieci linków, tj. pozyskiwanie linków ze stron zewnętrznych;
  • Budowanie zaufania – jest to etap, w którym budujemy reputację strony oraz chcemy zadbać o dobre postrzeganie jej;
  • Generowanie ruchu – celem tutaj jest budowanie społeczności, pozyskiwanie nowych odbiorców, aby generować coraz większy ruch na stronie.

Jednakże muszą one ze sobą zostać połączone, aby zwiększyć widoczność swojej strony w sieci.

Jaki jest cel SEO?

Celem strategii SEO jako marketingu internetowego jest przewidywanie przez wyszukiwarki internetowe, jakie zapytania padną przez internautów oraz jakich słów kluczowych użyją do szukanych przez nich informacji. Działania SEO polegają na pozyskiwaniu linków, tzw. Link building, który z zewnątrz zdobywa odnośniki do strony pozycjonowanej.

Definicja SEM

SEM (z ang. Search Engine Marketing) jest to działanie marketingu internetowego, który dotyczy wszystkich działań w sieci. Dzięki niemu możemy uzyskać jak najwyższą pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Jednym z etapów jest wykupywanie płatnych reklam na stronach, które wyświetlają się w Google po użyciu przez internautów odpowiednich słów kluczowych. Ale takie efekty możemy również osiągnąć poprzez bezpłatne reklamy.

Jaki jest cel SEM?

SEM daje nam możliwości łatwego znalezienia konkretnej informacji, efektem czego jest przystąpienie do zakupu oferowanych produktów/usług. SEM przyczynia się do prezentowania oferty danej firmy, patrząc na potrzeby kupującego w chwili, gdy potrzebuje on ich najbardziej.

Jakie zalety kryje w sobie SEM?

Marketing internetowy ma wiele zalet, które korzystnie wpływają na działania SEM. Do nich należą między innymi:

efektywność – korzystanie z działań SEM przynosi lepsze efekty, patrząc na poniesione koszty niż w momencie wykorzystywania tradycyjnych działań marketingu;

odbiór reklamy – reklamy w wyszukiwarkach są oceniane przez internautów. Oceniają je jako przyjazne i akceptowalne. Aby reklama nie była źle odebrana, nie może być nachalna;

targetowanie – strategia SEM uwarunkowana jest na odpowiednie słowa i frazy, które internauci wpisują w wyszukiwarkę Google. Następuje więc większe prawdopodobieństwo, że reklama trafi do osoby, która w danym momencie potrzebuje skorzystać z konkretnego produktu/usługi;

szybkie korzyści – działania SEM pozwala nam na uzyskanie efektów w bardzo szybkim czasie. Jest tutaj możliwość wpływania na intensywność strategii, aby uzyskać jak najlepsze efekty i skuteczność.

Na co się zdecydować- SEO czy SEM?

Optymalizacja pozycjonowanej strony a marketing i generowanie ruchu to dwa różne działania. Zależy od naszych celów, raz korzystniejsze będzie dla nas pozycjonowanie strony, w innym przypadku skuteczniejsza okaże się szybka reklama. Jednakże najkorzystniejsze jest stosowanie obu działań marketingowych jednocześnie.

SEM wpływa na generowanie szybkiego ruchu, ukierunkowanego na słowa kluczowe. Jest to odpowiedni sposób na wyprzedzenie konkurencji i pozyskiwanie w szybki sposób potencjalnych klientów. Natomiast nie przyczynia się to do umacniania naszej pozycji w Google, zatem tutaj wypada oprzeć się dodatkowo o strategię SEO.

Każde z wymienionych tutaj rozwiązań pomaga wybić się na szczyt w wynikach wyszukiwania Google, każde przyczynia się do generowania ruchu na stronie. Na nich oparte są wszystkie działania, które składają się z analizowania słów kluczowych oraz najpopularniejszych haseł. Każda nowa rozpoczęta optymalizacja, powinna być związana z poprzednimi działaniami.

Jakie różnice występują pomiędzy SEO a SEM?

Strategia SEM są ta działania, które od razu zaczynają działać, ale wymagają większego nakładu pieniędzy. Jest dobrym rozwiązaniem w przypadku badania rynku. Natomiast działania SEO wymagają znacznie więcej czasu, są pracochłonne, ale darmowe, dopóki nie zdecydujesz się na płatne reklamy.

SEM jest bogatszym działaniem marketingowym niż SEO. Patrząc na SEM, możemy zauważyć w nim również funkcje SEO, działania PPC oraz pozycjonowanie strony i link building. SEO i SEM nie są takie same, więc nie powinno się ich stosować osobno/zamiennie.

SEO i SEM- podsumowanie

Decydując się na wybór strategii, musimy odpowiedzieć sobie, na czym nam zależy. Musimy odpowiedzieć sobie na pytania „w jakim czasie ma zostać zrealizowane” oraz „jak długo ma trwać”. Najlepiej jednak wziąć pod uwagę wykorzystanie obu działań równocześnie. Dzięki temu odbiorcy będą mogli cieszyć się szybkimi efektami, jednocześnie nie pozostawiając strony bez ruchu.

Pozycjonowanie stron internetowych Sieradz Mobilny kurnik